Între redacție și facultate

„Bună seara doamnelor și domnilor. Sunt Andreea Dascălu și vă invit la emisiunea Subiectul Zilei”. Acestea par cele mai simple cuvinte, dar  în realitate sunt de fapt cele mai grele. Vedem la televizor prezentatori de știri, moderatori de emisiuni care sunt foarte buni în ceea ce fac. În spatele camerelor stau ani de pregătire în care acel bună a devenit formal, ani în care jurnalistul și-a intrat în rol și s-a acomodat cu platoul. Bun. Până să ajungem la capitolul experiență, eu zic să începem povestea.

O zi în redacție pentru mine înseamnă adrenalină, suspans și rapiditate. Efectiv nu ai timp cateodată nici de o cafea, nici de o mică barfă, nici de vorbit la telefon. Mai ales de vorbit la telefon. Sau efectiv nu ai chef, ai alte lucruri prioritare. Mintea îți zboară în cinci mii de direcții. Ești dezorientat. Te uiți la ceas și nu poți să-ți dai seama când a trecut timpul.

Astăzi, m-am trezit cu gândul la facultate. Prima zi la facultate, cursuri, profesori noi. Știam că este prima săptămână, dar am zis totuși să mă duc. Nu știam nimic despre emisiune: la cât o înregistrăm, dacă o moderez eu sau colega mea, Oana, dacă o facem așa că am  crezut  că azi o să fie o zi liniștită. Prea frumos să fie adevărat. Când îți este lumea mai dragă atunci primești o lovitură sub centruă. Mă sună o colegă să-mi spună că la ora 1:00 se înregistrează. La ora 10:00 m-am trezit și eu ca omul, cafea, mic dejun. La ora 11 am primit vestea, în 15 minute ieșeam pe ușă. Cu telefoanele în mână, cu sacoul deschis și cu geanta semi deschisă mă îndrept către redacție. Când ajung în stație primesc mesaj de la redactorul-șef „este posibil să înregistrăm la 17”. Mă uit insistent la data în care a fost trimis mesajul. Da, este de astăzi. Trimit mesaj înapoi că sunt pe drum și în 15 minute ajung la redacție. Mă urc în autobuz sau mai bine zis încerc să ma urc. Îmi găsesc un loc în spatele autobuzului. Telefonul sună, încerc să îl scot din geantă fără să cad în cap. Până îl găsesc se închide apelul. Am ajuns la Smith. Cobor din autobuz și sun. Persoana nu raspunde. Mă enervez. În drum spre redacție o sun pe colega mea să o anunț că voi ajunge la facultate la 2:00.Bine, speram să ajung, totul este relativ în jurnalism.

Este ora 11:40,  în cele din urmă ajung la redacție cu o ușoară durere de splină. Primesc vestea bună, astăzi facem două emisiuni, una eu și una Oana. Detalii foarte multe nu sunt. Știu că vorbim despre Aeroportul din Craiova care are o noua cursă aeriană către Turcia. Încep să mă documentez și găsesc un articol din 8 septembrie. În cele din urmă se dovedește că atunci s-a anuntaț prima oară, iar astăzi a avut loc deschiderea oficială a rutei Craiova-Turcia. Fug la calculator, listez informațiile, mă duc apoi să beau apă și mă uit la ceas. Este ora 1:20, iar la 2:00 trebuie să fiu la facultate. Mă opresc la montaj și uit de timp.

Se face 1:35 și eu nu am plecat către Universitate. Încep să fug. Au splina. Telefonul sună din nou, de data aceasta raspund. Vorbesc cu două colege să ne întâlnim la intare. Este și 45, iar eu sunt pe lângă Cuza. Deja simt că nu mai pot, dar trebuie să ajung la facultate. Ma opresc câteva secunde, trag aer în piept și  îmi continui mersul-fugă. Este și 55. Sunt aproape de teatru. Îmi sună din nou telefonul: „pe unde ești?”. Raspund că sunt aproape. În sfarșit am ajuns. După maraton afu că avem la ultimul etaj curs. CM 2 mai precis pentru cei care sunt sau au terminat Universitatea din Craiova. Ca să descriu putin te simti cum ai vrea să ajungi pe  vârful Mont  Blanc și atunci când tu ai impresia că ești aproape de vârf, te uiti în sus și descoperi că ești abia la mijloc. Bun.  Reusesc cu chiu, cu vai să urc.Am ajuns, sunt pe locul I. Am câștigat campionatul la urcat scări. Nu reușesc să-mi trag sufletul bine că vine profu’ în clasă. Întrăm în sală și ne așezăm în banci. Mintea o ia razna și mă gândesc din nou la o grămadă de lucruri. Mă concentrez la seminar, dar în același timp ma uit la ceas din zece în zece minute. La un moment dat telefonul sună, mă sperii. Mă calmez, este colega mea, Ruxandra. Dau amânare, o  sun după. Este 3 fară 15 minute. Profu’ ne dă voine în pauză, numai că la mine pauza este definitivă. Îmi cer voie și plec. Nu mai pot sta, la 3:00 ar trebui să fiu la redacție. Plec împreună cu Oana, colega mea, sau mai bine zis fug. Ma opresc pe drum să-mi iau ceva de mâncare.

Record maxim, la 3:10 am ajuns, primul lucru : destinație dozator de apă și toaletă, sau invers. După un moment de respiro ne apucăm de făcut desfășurătorul. Vine colega mea, Anca și împreună stabilim întrebările pentru emisiune. Mă apuc să-l scriu, să termin documentarea. Mă duc să listez varianta finală. Este ora 16:20, mai este timp până la 17:00. De unde, atunci când nu te aștepti, trece timpul repede. Mă duc repede la make-up, o rog pe o colegă să mă macheze. Când ies din cabina de machiaj invitatul era deja în platou. Ma simt prost, îmi iau repede foile și mă îndrept spre el, facem cunoștință, apoi mă așez pe scaun. Mai trag repede un ochi pe desfăsurător, dar nu pot să ma concentrez, așa că abandonez ideea. În cinci minute ar trebui să începem. Îmi pun lavaliera, casca și mă pregătesc sufletește de emisiune. În cateva momente începem. Inima începe să bată umpic mai repede. Simt adrenalina momentului, simt cum toate gândurile încep să o ia razna. Aud în cască colegii din regie. După generic trebuie să intru. Mă uit pe ecran, văd genericul, trag aer în piept și încep: „Bună seara doamnelor și domnilor. Sunt Andreea Dascălu și vă inivt la emisiunea Subiectul Zilei.”

Așa a arătat o zi de luni pentru mine. Adrenalină, puțină miscare pentru menținerea siluetei și mult suspans. Noi ne redevem data viitoare cu cele mai importante povești din culise. Până atunci să aveți o seară frumoasă.

10632651_905576632803905_106797726305900409_n

Leave a Reply

